Het échte Siberie – reizen met de Transsib


Trans Siberië Express, SiberieDeze 17 daagse rondreis boekten we bij Dream Travel en ging door van 16 juli tot 1 augustus 2001.

We begonnen de reis in Moskou en trokken vervolgens per bus naar de 2 mooiste steden van de Gouden Ring : Vladimir en Suzdal. Daarna bezochten we Niznij Novgorod en Kazan.

In Kazan stapten we op de Trans Siberië Expres (Transsib) waar we meerdaagse stops maken in Jekatarinaburg (TSE 1000 km), Novosibirsk (TSE 1500 km) en Irkutsk (TSE 1800 km). Daar verkenden we onder andere het Baikalmeer.

Vervolgens keerden we per vliegtuig terug naar Moskou (AEF 5000 km).

Fotoreportage

Video

Trans-Siberische spoorlijn

De trans-Siberische spoorlijn, kortweg Transsib, is de langste spoorlijn ter wereld en de belangrijkste lijn van Rusland. Deze transcontinentale spoorlijn is 9288 kilometer lang en strekt zich uit van Moskou dwars door Siberie naar Vladivostok. De Russische naam is Transsibirskaja magistral, ofwel ‘trans-Siberische hoofdroute’. De bekendste trein die via deze route rijdt is de Rossija.

Route

De lijn begint in het Jaroslavski-station in Moskou. Vanaf hier loopt de lijn via Nizjni Novgorod naar Kirov. Sinds 2001 nemen de meeste treinen, waaronder de Rossija, echter een noordelijkere route via Jaroslavl. Vanaf Kotelnitsj, ten westen van Kirov, rijden de treinen pas weer op de echte Transsib. Daarnaast is er nog een zuidelijke route vertrekkend vanaf Kazanskaja-station in Moskou tot Jekaterinenburg via Kazan. Ook tussen Jekaterinenburg en Omsk zijn er twee routes.

Na 1777 kilometer, in de Oeral ten noorden van Jekaterinenburg staat een obelisk die de grens tussen Europa en Azië aangeeft. Het station van Jekaterinenburg heet overigens Sverdlovsk, zoals de stad heette ten tijde van de Sovjet-Unie. Hierna wordt het landschap een lange tijd vlak. De lijn passeert Omsk en Novosibirsk.

Rood = Transsib, Groen = BAM

Bij Tajsjet takt de Baikal-Amoerspoorweg (Bajkalo-Amoerskaja Magistral, BAM) af. De BAM is de tweede trans-Siberische spoorlijn die ten noorden van de Transsib naar Sovjetskaja Gavan aan de Russische oostkust loopt.

De Transsib bereikt vervolgens Irkoetsk. In het communistische tijdperk was dat de enige stad waar buitenlanders de reis mochten onderbreken. De stad ligt vlakbij het Baikalmeer. De Transsib vervolgt zijn weg langs de zuidkant van dit meer.

Voorbij het Baikalmeer takt bij Oelan-Oede de trans-Mongolische lijn af, die via de Mongoolse hoofdstad Ulaanbaatar naar China loopt. Bij Tsjita takt de trans-Mantsjoerische spoorlijn naar China af, de spoorlijn die de treinen tot 1913 namen om Vladivostok te bereiken.

Vanaf hier blijft de Transsib parallel aan de Chinese grens oostwaarts lopen. Op twee plaatsen zijn er nog aftakkingen naar het noorden, die de Transsib met de BAM verbinden. Bij Chabarovsk maakt de lijn een scherpe draai naar het zuiden om de havenstad Vladivostok te bereiken. Vanaf Vladivostok is het mogelijk verder te reizen naar China of Noord-Korea. In 2007 werd bekend dat er vergevorderde plannen zijn om de Transsib door te trekken naar Zuid-Korea.

bron: wikipedia

Kijk ook eens naar dit uitermate boeiend en mooi reisverslag Trans Siberië Expres

Laat gerust uw reacties achter hieronder.


Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *